donderdag 12 januari 2017

Werk eens zonder thema !?!

Dag allemaal...

Dit verslagje wil ik beginnen met deze woorden...
Afbeeldingsresultaat voor mijn beste wensen voor het nieuwe jaar
 
Een nieuw jaartje... dan ook maar iets nieuws uitproberen...
 
Jullie weten misschien nog dat ik naar een bijscholing ben geweest met als onderwerp... "Vertrek eens zonder thema".
 
Wel dat heb ik deze week eens toegepast. Ik moet eerlijk toegeven dat het voor mij ook even de kat uit de boom kijken was... Maar ik heb deze week mooie dingen gezien... Heel mooie dingen zelfs.
 
En dan bedoel ik niet wat ze hebben geknutseld, maar hoe de kleuters met elkaar omgingen en wat ze allemaal kwamen vertellen.
 
De kleuters mochten deze week kiezen wat ze gingen doen, de hoekjes gingen open en het was aan hen om te kiezen.
 
Aan de hand van meegebracht speelgoed van bij mij thuis vertrokken de kleuters richting de hoekjes..
De poppenhoek was zeer populair en de mat ook... Zoonlief had wat voertuigen van Spiderman aan de school geschonken en dat konden de jongens dan weer heel hard appreciëren.
 
Dus maandag werd er naar hartenlust gespeeld en geëxperimenteerd...
 
 
Dinsdag begonnen we de dag zoals altijd... ons onthaal, zingen en dansen en dan... dan mochten de kleuters eens vertellen waar ze graag eens rond zouden werken...
 
Ik vroeg hen... "Als jullie zouden mogen kiezen waar de juf een verhaaltje over zou vertellen, wat zou je dan willen?" Tot mijn grote verbazing kreeg ik ook antwoord...
 
Krokodillen, paarden, Anna, prinsessen, kwamen naar voor... Maar de koplopers werden Elsa bij de meisjes (Frozen) en hou jullie vast... Star Wars bij de jongens...
 
Daar heb ik mij dus iets op mijn nek gehaald... Want belofte maakt schuld...
Ons volgend thema zal dus draaien rond Elsa, Anna Olaf en Sven... gelukkig vriest en sneeuwt het in die film en kunnen we het thema verder aanvullen met winter, koud, sneeuw enz...
 
Bij Star Wars zullen we de zon, maan en sterren er ook bij betrekken... Ik weet de komende dagen wat te doen... Op zoek naar leuke activiteiten in deze thema's.
 
 
Ik vertel jullie graag nog veel meer over het themaloos werken op het individueel oudercontact...
 
Ik denk dat jullie nu wat beeldmateriaal willen zien...
 
 




 
tijdens hun spel leerden de kleuters spontaan dingen bij...



 Tibo maakte een langere takelwagen.
Hij ging aan de slag met touw, moest daar een stuk af knippen, ondervond dat alleen het touw niet volstond om te takelen, er moesten ook knoopjes in... over fijne motoriek gesproken... Knap gedaan man!!!
 






 
Op dinsdag vroegen er enkele kleuters of ze mochten puzzelen...
Natuurlijk mocht dit...
en ook hier vielen we bijna van onze stoel..
 
Onze puzzelkampioen maakte zowaar een puzzel van 50 stukken..
Bravo Vince


 
 








 
De vraag naar de puzzels bleef, dus werden de smart games uit de kast gehaald...
puzzelen in een andere dimensie...




 
Paris wou "werken"... zij trok naar de knutseltafel om te tekenen, te knippen en te plakken...
 


 Angela kreeg er ook zin in...
 
 
De kleuters lazen elkaar boekjes voor, hielpen elkaar met de verkleedkledij of speelden mooi samen in de poppenhoek.
Ik had wat chaos verwacht, zo zonder thema.. maar niets was minder waar... de kleuters gingen in hun spel op en maakten bijna geen ruzie...
Heel mooi om te zien..














 een huis bouwen... niet zomaar... de muren mooi kleur bij kleur... al spelend leren... wat kan het leven toch mooi zijn...

 een bed voor Spiderman... even nadenken... hij moest er volledig in kunnen...

 en er werden nog mooie bouwwerken gemaakt

 
Jullie zien het.. werken met of zonder thema...iets bijleren doen we toch... Maar wat ik vooral heb kunnen doen is observeren en meespelen... Zalig gewoon...
 
Het was zo geslaagd dat ik dit schooljaar zeker nog eens themaloos zal werken...
 
Maar meer uitleg op dinsdag 17 januari...
 
 
Voor de komende weken is alle materiaal welkom om de thema's aan te vullen...Anna's, Elsa's, verkleedkleedjes, spelletjes, boeken,... alles is welkom... en voor daarna... zijn de Star Wars spullen welkom.
 
Zo dat was het voor deze week...
 
Groetjes,
 
Juf Inge


Geen opmerkingen:

Een reactie posten